Reflectie

zorg voor voldoende en tijdige reflectie- en informatiemomenten 

Louter proeven van de studiedomeinen volstaat niet om een studiekeuze te maken. Leerlingen hebben nood aan reflectiemomenten waarop ze stilstaan bij hoe ze die verkenning van een domein nu ervaren hebben en of het aansloot bij hun interesses en talenten. Bovenal hebben ze nood aan tijdige informatie. Leerlingen vinden het belangrijk om veel informatie te krijgen over het aanbod aan en de inhoud van studierichtingen en aan duidelijke links tussen de modules en projecten en die studierichtingen. Belangrijk is dat die informatie tijdig in het keuzeproces komt. 

denk ook aan de basisopties

Veel scholen leggen de focus op oriëntering naar de tweede graad. Bereid de leerlingen ook voor op de keuze van een basisoptie in het tweede jaar. 

durf keuze in te bouwen

Als de link tussen modules en projecten enerzijds en studiedomeinen anderzijds goed geëxpliciteerd wordt, blijken leerlingen bewust te kunnen kiezen met het oog op hun studiekeuze in de tweede graad. Heel wat scholen laten leerlingen nu proeven van alle domeinen in de tweede graad, we zien dat sommige leerlingen in dat geval vragen om meer zelf te mogen kiezen. 

evaluatie

Het is belangrijk dat leerlingen in de projecten en modules op een veilige manier van studiegebieden kunnen proeven zonder dat daar faalervaringen aan gekoppeld zijn. Enkel attitudes evalueren in plaats van producten te beoordelen of kennis te toetsen is dus aangewezen. 

Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...

Wat vinden leerlingen en leerkrachten motiverend aan reflectie?

Share by: