Evalueren

formatief evalueren

In een formatieve evaluatie staat het leerproces van leerlingen centraal.


Een toets of opdracht is geen eindpunt, maar een meetpunt in een breder traject.


Hier halen leerlingen en leerkrachten aan hoe doelstellingen zichtbaar gemaakt worden, hoe een flexibel toetsbeleid er uit kan zien en hoe kan ingezet worden op remediëring.


leren zichtbaar maken

Een vernieuwende eerste graad tracht het leren doorheen evaluatie zichtbaar te maken door:

  • in te zetten op zelfevaluatie
  • na te denken over het type quotering
  • te investeren in kwaliteitsvolle feedback
  • procesgerichte rapportering in te bouwen


Hier halen leerlingen en leerkrachten aan hoe ze dit in praktijk aanpakken.


breed evalueren

Een vernieuwende eerste graad evalueert breed.

 

Een brede evaluatie tracht het functioneren van leerlingen in al haar facetten in kaart te brengen. Niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook transversale competenties als zelfsturing, samenwerken en onderzoekscompetenties spelen een rol.


Daarom hanteert een vernieuwende eerste graad een breed palet aan evaluatievormen. Opdrachtvormen als papers, presentaties, discussies, creatieve opdrachten worden afgewisseld met peerevaluatie, zelfevaluatie, overall-opdrachten en kennistoetsen.


Hier vind je terug hoe de deelnemende scholen brede evaluatie vorm geven.



Aan de slag met citaten

Wil je zelf ontdekken wat leerlingen en leerkrachten al dan niet ondersteunend vinden in hun evaluatie?

Ben je benieuwd hoe formatief evalueren concreet vormgegeven kan worden?

Of wil je enkele ideeën opdoen om aan de slag te gaan met zelfevaluatie, kwaliteitsvolle feedback of helder quotering?

Op de pagina's Formatief evalueren, Leren zichtbaar maken en Breed evalueren vind je een bloemlezing uit hun quotes.


Je kan ook het werkdocument met de quotes downloaden en daarmee aan de slag gaan in je team.

Maak de denkoefening:

  • Waar wil je zelf sterker op inzetten?
  • Op welke vlakken sta je al sterk?
Download het werkdocument ...

Selfscan formatief, breed en helder evalueren

Wil je sterker inzetten op formatieve, brede evaluatie dat het leerproces zichtbaar maakt?

Dan kan je deze selfscan gebruiken om je eigen sterktes en zwaktes te benoemen. 

Inspirerende links

Share by: