Projecten

Projectweken of projectdagen doorbreken het reguliere lessenrooster. Leerlingen werken er rond een thema aan transversale sleutelcompetenties die minder gemakkelijk in de gewone vakken kunnen worden geëvalueerd. Sommige scholen zetten die projecten ook in om de basisopties van het tweede jaar en de studiedomeinen van de tweede graad te verkennen. 

zorg voor aangepaste didactiek

In modules en projecten wordt bij voorkeur ingezet op een activerende didactiek: doen ipv luisteren, praktijkgericht werken, zichtbare functionaliteit, speelse werkvormen, excursies, gastdocenten, buiten de schoolmuren gaan. 

zet in op transversale sleutelcompetenties

Leerkrachten ervaren de modules en de projecten als de ideale ruimte om aan de transversele sleutelcompetenties te werken. Zelfontdekkend leren, samenwerken en onderzoekscompetenties staan centraal. Het is daarbij evenwel belangrijk om als school, scholengemeenschap of misschien veeleer als onderwijsverstrekkende koepel te investeren in een toegankelijk systeem om die transversale sleutelcompetenties te evalueren. 

zorg voor ondersteuning van vakexperts

Leerkrachten zijn positief over de kans om in projecten buiten de comfortzone van hun eigen vak te mogen treden. Soms zijn ze onzeker hierover, voldoende ondersteuning van vakexperts is aangeraden. 

zet in op samenwerken en groepsgevoel

Tijdens projecten leren leerlingen samenwerken, vaak ook met leerlingen van andere klassen. Door hier op in te zetten worden projecten een motor voor een groepsgevoel in de school. 

Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...

Wat vinden leerlingen en leerkrachten motiverend aan projecten?

Share by: