Flexwerking

We zien steeds vaker een vorm van flexwerking in de scholen opduiken. In een vernieuwende eerste graad zijn verbreden en verdiepen sleutelwoorden. Leerkrachten dagen elke jongere uit, opdat zo veel mogelijk leerlingen hun hoogste niveau kunnen halen. Scholen voorzien daarom initiatieven om de eerste graad wat flexibeler te organiseren en differentiatie in de vorm van verdieping en remediëring structureel in te bouwen in de onderwijspraktijk.

Scholen hanteren heel wat verschillende benamingen om die flexwerking te benoemen: flex, flexibele leerwegen, sporen, vrije werktijd, remediëring en verdieping, …
Op deze website spreken we van flexwerking, en we focussen hierbij op drie aspecten: leren en plannen binnen flexwerking, differentiatie binnen flexwerking en geconcentreerd werken

Scenario's

In de meeste scholen zien we één van deze vier scenario’s of een variant ervan opduiken.

1

één, twee of zelfs drie lesblokken per week met flexwerking

leerlingen werken zelfstandig - met behulp van een planning - aan opdrachten voor meerdere vakken, vaak Frans, Wiskunde en Nederlands.

differentiatie volgens cognitief verwerkingsniveau: de opdrachten worden aangeboden in sporen van verschillende moeilijkheidsgraad. De leerlingen kiezen voor één van de sporen

2

reguliere lesuren zijn georganiseerd als flexwerking.

differentiatie volgens begeleiding

de leerlingen kiezen een spoor:

  • spoor 1: leerlingen werken de hele les samen met de leerkracht
  • spoor 2: leerlingen volgen de instructies bij de leerkracht en maken zelfstandig de oefeningen
  • spoor 3: de leerlingen werken volledig zelfstandig. Ze verwerven zelfstandig de leerstof en maken de oefeningen zelfstandig

3

co-teaching in één of meerdere lesuren van een vak


Twee leerkrachten van eenzelfde vak staan parallel geroosterd.

de samenstelling van de klasgroepen wordt doorbroken in deze lesuren om leerlingen volgens niveau te kunnen indelen

één leerkracht voorziet verdieping, één leerkracht voorziet remediëring.

4

Elke week is er een blok van 2 of 3 uren flexwerking. 

Om de twee weken of om de maand komt een ander vak aan bod (meestal Frans of Wiskunde).

Leerlingen krijgen remediëring of verdieping aangeboden tijdens deze lesuren. 

Aan de slag met citaten

Wil je zelf ontdekken wat leerlingen en leerkrachten vertellen over flexwerking? Klik dan door naar de pagina's Leren en plannen, Differentiatie en Geconcentreerd werken.


We hebben alle quotes ook samengezet in een werkdocument waarmee je aan de slag kan gaan.

Maak met je team de denkoefening:

  • Wat zijn hefbomen?
  • Wat zijn valkuilen?
  • Vergelijk met je eigen school. 
Download het werkdocument ...

Selfscan flexwerking

Wil je de flexwerking van je school evalueren en eventueel bijsturen?
Dan kan je deze
selfscan inzetten.
Daarnaast kan je de selfscan ook gebruiken als checklist wanneer je start met flexwerking.

Inspirerende links

Share by: