Modules

In tegenstelling tot projecten zijn modules meestal ingebed in het gewone lessenrooster. Vaak gaat het om een blok van 2 lesuren per week waarin de leerlingen gedurende een periode van minstens 6 weken een studiedomein verkennen. In sommige scholen volgen de leerlingen alle modules zodat iedereen alle domeinen leert kennen; in andere scholen kiezen ze bij de inschrijving twee of drie modules.

expliciteer de doelen

Maak bij de start van elke module zichtbaar bij welk studiedomein van de tweede graad de leerlingen deze module aansluit. Expliciteer ook om welke studierichtingen van het studiegebied dat gaat. Hoe beter leerlingen zich ervan bewust zijn dat ze aan het proeven zijn van een bepaald domein, hoe meer ze een module of project ervaren als ondersteuning in het studiekeuzeproces.

bewaak de reality check

Expliciteer dat een studiegebied meer vereisten stelt dan enkel de leuke activiteit die in de module of het project aan bod komt, zoals een drone programmeren. 

dek alle domeinen

Bewaak dat in het aanbod van modules of projecten alle studiegebieden aan bod komen. Expliciteer dat ook voor de leerlingen. Sommige studierichtingen, zoals humane wetenschappen, hebben wel raakvlakken met de modules of de projecten, maar de leerlingen zien die niet altijd. Denk ook aan studierichtingen die niet in de eigen school aan bod komen. 

verlies de leerlingen Latijn niet uit het oog

Leerlingen die Latijn kiezen, volgen in sommige scholen geen modules. Zij hebben geen toegang tot die verkenning van de studiedomeinen van de tweede graad. Bewaak ook voor hen de kansen om hun blik te verruimen.

Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...

Wat vinden leerlingen en leerkrachten motiverend aan modules?

Share by: