Sterk schoolleiderschap

De verschillende factoren die een sterk schoolleiderschap kenmerken vind je hieronder opgesomd, samen met een woordje uitleg. Wil je graag de bijhorende quotes lezen, klik dan op de tekstballon.

VISIE

Leerkrachten geven aan dat ze het erg stimulerend vinden als hun school een duidelijke, vooruitstrevende visie heeft. Ze vinden het belangrijk dat het een OPEN visie is die gedragen is door het team en van onderuit groeit. 


VERTROUWEN

De deelnemende leerkrachten staan erop om hun schoolvisie (mee) vorm te kunnen geven. Ze krijgen graag de autonomie om de schoolvisie zelf vorm te geven en ze vinden het belangrijk dat de directie hen vertrouwen geeft. Die vrijheid om te experimenteren ervaren ze als positief en spannend. Zonder dat de term door hen geopperd werd, staat de leerkrachten een vorm van gedeeld leiderschap voor ogen.

INITIATIEFRECHT 

Leerkrachten vinden het ook fijn om de mogelijkheid te krijgen om nieuwe ideeën te opperen en zelf initiatieven te nemen. 

ONDERSTEUNING EN WAARDERING

Het is een grote meerwaarde als de directie zich ondersteunend en waarderend opstelt. Een school die inzet op belonen en dialoog creëert een positieve sfeer. De directie heeft hier een belangrijke rol in te spelen.

AANSPREEKBAARHEID

Leerkrachten vinden het belangrijk dat de directie aanspreekbaar en bereikbaar is.

DUIDELIJKHEID

Ook willen leerkrachten dat de directie duidelijkheid biedt over de regels en afspraken in het team en op school en een duidelijke lijn trekt ten aanzien van leerlingen en ouders. Als een team onvoldoende onderlinge afspraken heeft gemaakt over wat kan en wat niet, is dat een gemis. 

Share by: