Leren zichtbaar maken

Een vernieuwende eerste graad tracht via evaluatie het leerproces zichtbaar te maken. Dat betekent dat de school inzet op zelfevaluatie, een duidelijke quotering, kwaliteitsvolle feedback en een procesgerichte rapportering. 

zelfevaluatie

Een vernieuwende eerste graad zet in op zelfevaluatie, zodat leerlingen hun  metacognitieve competenties ontwikkelen en zichzelf beter leren inschatten.


Hier vind je terug wat leerlingen best zelf evalueren.

quotering

Een vernieuwende school denkt na over de manier waarop ze quoteren. Momenteel gebruiken scholen verschillende vormen van quotering: punten, smileys, icoontjes, letters en feedback. Sommige scholen gebruiken voor gedrag een andere vorm van quotering (vb. smileys) dan voor vakdoelstellingen (punten). Andere scholen geven geen scores of punten, om in te zetten op feedback.

 

Hier geven leerlingen en leerkrachten aan welk type quotering ze al dan niet duidelijk vinden.

kwaliteitsvolle feedback

Leerlingen geven aan veel te hebben aan kwaliteitsvolle feedback. Het is dus aan te bevelen om hier op in te zetten.

 

Tegelijk erkennen zowel leerlingen als leerkrachten dat sterke feedback formuleren niet evident is en vaak een grote tijdsinvestering vergt.


Hier geven leerlingen en leerkrachten aan welk type feedback ze waarderen. 


rapport

Tenslotte geldt in de meeste scholen vooral het rapport als de manier bij uitstek om resultaten aan leerlingen en ouders te communiceren.  Het rapport kan een krachtige manier zijn om inzicht te bieden het leerproces.


Hier geven leerlingen en leerkrachten aan hoe het rapport het leerproces kan versterken.


Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...

Wat evalueren leerlingen best zelf?

Hoe een heldere quotering garanderen?

Hoe kwaliteitsvolle feedback formuleren?

Hoe leren via het rapport stimuleren?

Share by: