Oriënteren

Scholen hanteren heel wat verschillende benamingen om die oriënterende praktijken te benoemen: grensverleggers, ateliers, vrije werkruimte, exploraties, verkenningstrajecten, ontdekkingstrajecten, modulaire uren, keuzemodules, groepsuur, coachingsuur, groeiweek, titularisuur, … 


Op deze website spreken we van oriëntering, en delen dit op in drie thema's: projecten, modules en reflectie.

Scenario's

In de meeste scholen zien we één van deze vier scenario’s of een variant ervan opduiken.

1

Om de 6 weken wordt het reguliere rooster onderbroken door een projectweek.

In elke projectweek staat een ander studiedomein centraal.

De laatste projectweek draait rond studiekeuze voor de tweede graad.

2

De leerlingen kiezen per schooljaar 2 of 3 keuzemodules van ong. 2u/week.

In elke keuzemodule staat een ander studiedomein centraal.

In een wekelijks coachinguur komt reflectie op de gekozen module en studiekeuze aan bod.

3

De leerlingen doorlopen tijdens de eerste graad een zestal modules van 2u/week.

Elke leerling volgt elke module en maakt dus kennis met elk studiedomein.

In een wekelijks coachinguur komt studiekeuze aan bod.

4

De leerlingen kiezen van in het eerste jaar een major en minor.

In een wekelijks coachinguur komt studiekeuze aan bod.

Aan de slag met citaten

Wil je zelf ontdekken wat leerlingen en leerkrachten vertellen over oriëntering?

Op de pagina's Projecten, Modules en Reflectie vind je een bloemlezing uit hun quotes.


Je kan ook het werkdocument met de quotes downloaden en daarmee aan de slag gaan in je team.

Maak de denkoefening:

  • Wat zijn hefbomen?
  • Wat zijn valkuilen?
  • Vergelijk met je eigen school. 
Download het werkdocument ...

Selfscan oriëntering

Wil je de oriënterende rol van je school evalueren en eventueel bijsturen?

Dan kan je deze selfscan inzetten.


Daarnaast kan je de selfscan ook gebruiken als checklist wanneer je start met nieuwe modules, projecten of reflectiemomenten. 

Inspirerende links

Share by: