Formatief evalueren
Formatief evalueren is een proces, waarin leerkrachten eerst hun doelstellingen helder maken, vervolgens toetsen of deze doelstellingen bereikt zijn via een veilig en flexibel toetsbeleid om in een derde fase in te zetten op remediëring.
doelstellingen zichtbaar maken
Voor eerstejaars is het niet vanzelfsprekend om in te schatten wat leerkrachten juist van hen verwachten en hoe diepgaand ze moeten studeren.
Hoe je duidelijkheid kan creëren over de doelstellingen en moeilijkheidsgraad vind je hier.
veilig en flexibel toetsen
Om leerlingen de kans te geven om te leren uit hun taken en toetsen, bouw je best een veilig en flexibel toetsbeleid uit.
Lees hier hoe leerlingen en leerkrachten aangeven hoe dat in praktijk kan.
remediëring
Tenslotte is elk evaluatiemoment in formatief evalueren kans om te leren. Maximaliseer deze leerkans door sterk in te zetten op remediëring.
Leerlingen en leerkrachten geven hier aan hoe ze aan de slag met resultaten.
Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...
Hoe doelstellingen zichtbaar maken?
Hoe veilig en flexibel toetsen?
Hoe inzetten op remediëring?