Focus op leren

Een vernieuwende eerste graad zet het leerproces van leerlingen centraal. Dat betekent dat leerkrachten leerlingen actief ondersteunen om de leerdoelstellingen te bereiken. Anders gezegd: ze bouwen scaffolds of ‘steunberen’ in om het leerproces te versterken.

Scholen zetten verschillende mogelijke ondersteuningsvormen in.

Leerlingen gaven aan dat vooral de volgende scaffolds hen sterk verder helpen: 

Naast scaffolding, spelen ook andere factoren een rol in het leerproces:

  • de betrokkenheid die leerkrachten tonen
  • het type didactiek
  • het ondersteunen van  leercompetenties bij leerlingen

Aan de slag met citaten

Wil je zelf ontdekken welke karaktereigenschappen leerlingen waarderen aan leerkrachten? Ben je benieuwd naar het type didactiek dat hen motiveert? Of wil je enkele ideeën opdoen om leercompetenties te stimuleren?

Klik dan door naar de pagina's Betrokken leerkrachten, Leerlinggerichte didactiek en Leren leren.


We hebben alle quotes ook samengezet in een werkdocument waarmee je aan de slag kan gaan.

Maak de denkoefening:

  • Waar wil je zelf sterker op inzetten? ?
  • Op welke vlakken sta je al sterk?  
Download het werkdocument ...

Selfscan focus op leren

Wil je sterker het leerproces van leerlingen centraal zetten?

Dan kan je deze selfscan gebruiken om je eigen sterktes en zwaktes te benoemen. 

Inspiratie uit scholen

Inspirerende links

Share by: