Investeren in aanvangsbegeleiding

LK: Wij hebben de laatste jaren ervaring met leerkrachten waarvoor het te veel was en dan tijdens het schooljaar uitvallen. Dan moeten wij dat overnemen en is het uiteindelijk meer werk. Ik heb meerdere jaren meer uren Nederlands gegeven omdat een collega uitviel en er geen vervanging werd gevonden. Je moet zien dat mensen het volhouden.

LK: En je krijgt bij ons op school sowieso als je binnenkomt een buddy en een coach. Een buddy is eigenlijk een naaste collega en dan heb je nog mensen die ook coaching op zich nemen. Ook als wij problemen hebben, dan kunnen we naar de leerkrachtencoach gaan.  

LK: Het eerste jaar dat je hier werkt, word je sterk opgevolgd. Leerkrachten worden de eerste twee jaar begeleid. 

O: En op welke manier gebeurt dat? 
LK: Er zijn op dit moment twee mentoren die daar BBT-uren voor hebben. De nieuwe collega's kunnen daar altijd terecht. En ze komen ongeveer één keer per maand samen met de nieuwe leerkrachten. Dan wordt alles bekeken van wat nieuw is en wat er volgende periode gaat gebeuren, waar ze aan moeten denken. Ze komen ook de lessen volgen en geven tips. 

LK: Rollenspelen hebben wij ook gedaan. Bijvoorbeeld over hoe je een goed oudercontact doet, hoe breng je negatieve zaken over naar ouders. 
LK: En als er iets in de klas moeilijk loopt, dan kunnen ze extra ondersteuning krijgen. 
LK: En ze gaan soms kijken in de lessen van andere collega's. 

O: En die begeleiders zijn ook leerkrachten? 
LK: Ja. 

Share by: